قرارگاه جهادی حضرت بقیه الله(عج) را به خادمی در سامرا می‌شناسند.

مصاحبه مسئول محترم قرارگاه فرهنگی جهادی بقیهالله

مصاحبه مسئول محترم قرارگاه فرهنگی جهادی بقیهالله

قرارگاه جهادی بقیه الله

سلام و خدا قوت؛ لطفاً معرفی کوتاهی از خودتان بفرمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم

سید مهدی خمسه‌ای هستم؛ مسئول قرارگاه فرهنگی جهادی حضرت بقیه الله(عج). قبل از هر چیز باید به جمله ای از سید شهیدان اهل‌قلم (شهید آوینی) اشاره کنم که در جایی می‌فرماید: «دو تا از بچه‌های گروه فیلم‌برداری زخم برمی‌دارند و این زخم‌ها نشانه‌ی این است که تو هم در جهاد فی سبیل الله شرکت داشته‌ای و وای بر آن‌کس که در صحرای محشر سر از خاک بردارد و نشانه‌ای از معرکه‌ی جهاد در بدن نداشته باشد!»

بنابر قرآن و روایات می‌دانیم جهاد شامل سه سطح جهاد صغیر، جهاد کبیر و جهاد اکبر است. و هر مسلمانی باید در یکی از دو عرصه جهاد صغیر یا کبیر فعال باشد. چون جهاد اکبر وظیفه همه افراد است.

در این میان، مبارزه با نفس، حفظ هویت و باطن ما یعنی جهاد اکبر دشوارترین است. پس‌ازآن جهاد کبیر را داریم که به معنای عدم اطاعت از دشمن در عرصه‌‌ی اندیشه و فکر و در مرحله نازل‌تر دستورات اجرایی بوده و درنهایت جهاد صغیر را که برای حفظ جان، مال و ناموس است. به لطف خداوند، در سال‌های گذشته در عرصه‌ی جهاد صغیر، فعالیت‌هایی ازجمله ساخت منازل و مدارس، اهدای جهیزیه و خادمی در اربعین، روزی ما در قرارگاه حضرت بقیه‌الله(عج) شده است.

سید مهدی خمسه‌ای قرارگاه بقیه الله
سید مهدی خمسه‌ای – قرارگاه جهادی بقیه الله

• از خدمت‌گزاری در ایام اربعین صحبت کردید؛ بفرمایید چند بار این توفیق، روزی شما شده و چه خدماتی به زائران داشته‌اید؟

بیش از 4 سال است که با هماهنگی‌های انجام‌شده با نهادهای داخلی و خارجی به‌عنوان خادم در حرم‌ها مشغول فعالیت هستیم. و تقریبا قرارگاه را با خادمی در ایام اربعین می‌شناسند. در اربعین سال گذشته، با بیش از 3000 نیرو شامل خواهران و برادران در حرمین عسکریین(ع) و حرم امام علی(ع)، خادم زوار بوده و در بخش‌هایی ازجمله امانات، راهنمای زائر، مفقودین، خدمات مالی درراه ماندگان و پخت غذا در آشپزخانه‌ی آستان و جنت الاطفال که به نوعی محل نگه‌داری کودکان گمشده حرم است؛ خدمت‌گزاری کرده‌ایم. در اربعین سال گذشته بیش از 1 میلیون و 200 هزار ساک در بازه‌ی 25 روز از زوار امانت‌گرفته شد و بیش از 600 هزار زائر راهنمایی دریافت کردند.

خدمت به زائرین اربعین حسینی 1398 قرارگاه فرهنگی جهادی بقیه‌الله
خادمی اربعین 1398 قرارگاه فرهنگی جهادی بقیهالله

لطف می‌کنید از سایر فعالیت‌های جهادی خود و حضور در سیل و زلزله نیز برایمان بگویید؟

بله، لایروبی منازل در سیل لرستان؛ ایجاد سیل‌بند در خوزستان، ساخت برخی منازل شهرستان سرپل ذهاب در زلزله کرمانشاه، طبخ روزانه 3000 پرس غذا در سیل سیستان، اهدای بیش از 100 جهیزیه در سال‌های گذشته، ساخت منازل و مدارس در مناطق محروم استان‌های خراسان جنوبی و گیلان ازجمله خدمت‌هایی بوده که به لطف خداوند توسط قرارگاه حضرت بقیه‌الله(عج) و به‌عنوان وظیفه، انجام‌شده است.

طبخ غذا برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان توسط قرارگاه فرهنگی جهادی بقیه الله
طبخ غذا برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان توسط قرارگاه فرهنگی جهادی بقیه الله

در شرایط اخیر و شیوع ویروس  کرونا نیز فعالیتی انجام داده‌اید؟

در شرایط اخیر، باب دیگری از جهاد برای ما بازشده که در این راستا فعالیت‌هایی از جمله برپایی نقاهت‌گاه 1000 تخت خوابی در بیمارستان بقیه الله و خدمات‌رسانی در این مجموعه ازجمله‌ی آن‌ها می‌باشد.

زیرا ما معتقدیم مشکل جامعه ما و جامعه جهانی، پول و اقتصاد نیست، مشکل اصلی نیروی انسانی کارآمد و توانمند و مدیریت مناسب است، برای همین منظور تلاش داریم تا با کمک به بیمارستان‌ها در بخش‌های مختلف، توانمندی الگوی جهاد را به دنیا ثابت کنیم.

قرارگاه جهادی بقیه الله
برپایی نقاهتگاه توسط قرارگاه جهادی بقیه الله

آیا هنگام خدمت‌رسانی در زمینه‌ی مقابله با بیماری کرونا ، با نقاط مغفول مانده‌ای نیز برخورد داشته‌اید؟

بله، ازجمله‌ی این موارد ، تقویت جسمی و روحی بیماران و کادر درمانی، زیر نظر پزشکان می‌باشد.

 با ارزیابی‌هایی که صورت گرفت دریافتیم که با توجه به مشغله‌ی زیاد نیروهای متفاوت و کمبود منابع نهادها، ضعف جسمی بیماران و روحیه کادر درمانی مسئله‌ی مهمی است و در این راستا با مشورت پزشکان، بسته‌های میان وعده برای بیماران و کادر درمانی جهت تقویت جسمی و روحی را بنا داریم تا تهیه و توزیع کنیم. همچنین با رایزنی‌هایی که با آستان قدس رضوی انجام شده تلاش داریم تا با پول با برکت حضرت رضا(ع) و ظرفیت هیئت‌های مخلص در تهران، غذای گرم حضرتی را تهیه و به بیمارستان‌های درگیر کرونا توزیع کنیم تا به این وسیله به شیوه‌ای درست و مومنانه، روحیه کادر درمانی و بیماران را افزایش دهیم.

امکان مشارکت در طرح پذیرایی از بیماران و کادر درمانی برای مردم وجود دارد؟ در صورت امکان، راه‌های مشارکت را معرفی بفرمایید؟

بله؛ خیرین بزرگوار می‌توانند با مراجعه به سایت قرارگاه به نشانی Gbaghiyatallah.ir  و کانال قرارگاه به نشانی @gbaghiyatallah برای مشارکت در این امور خدا پسندانه به پیشبرد این طرح یاری رسانند.

• خدا شما جهادگران را حفظ کند؛ ان‌شاءالله خداوند توفیق جهاد را روزی همه ما نماید.